keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Vihdoin talvi

Jos jollekin ei ole käynyt selväksi, niin tiedoksi, että minä todella rakastan talvea. Olen talvi-ihminen alkujaan siksi, että olin lapsena kilpahiihtäjä. Hiihdon lopettamisen jälkeen oli parin vuoden tauko, jonka jälkeen hinku laduille ja pakkaseen tuli takaisin. Se vain kasvaa vuosi vuodelta. Tästä kertoo jotain sekin, että lempikirjojani ovat Ilkka Auerin Lumen ja jään maa-sarja. Niissä päähenkilö Nonna seikkailee jääkarhun kanssa lumisissa Suomen kaltaisissa maisemissa, inhoten kesää ja rakastaen kaikkea pakkaseen liittyvää.

Lauantaina epäilin, jottei jäällä olisi liian kylmä -17 asteen pakkasen vuoksi. Luulo osuttautui vääräksi, nimittäin ei edes tuullut! Kävimme potkuroimassa sellaisen tunnin lenkin. Tänäänkin minua on houkuttanut kovasti lähteä jäille, mutta ehkä tuo -31 astetta on liikaa, varsinkaan kun ei ole revontulia luvattu tälle päivälle. :D En ainakaan isommin liikuntaa tuonne lähtisi harrastamaan, ehkä pikkuinen kävely ihanassa kirpeässä ilmassa ei olisi pahitteeksi. <3

Reissullamme huomasin toistamiseen, miten uskomattoman korkealla Pyhjäjärven vedenpinta on. Se ei ole koskaan minun eläessäni ollut näin korkealla, ei edes kevättulvien aikaan. Sitä se ilmastonmuutos teettää, jos siihen ei vaikuteta. Niitä kevättulvia siis odotellessa. Sademäärät ovat olleet valtavat. Minua on myös koko syksyn vaivannut ahdistus siitä, että olen menettänyt minulle niin rakkaan talven. Olen katsellut ahdistuneena, kuinka kerta toisensa jälkeen ilmat jälleen lämpenevät ja lumet sulavat. Nyt talvi on onneksi täällä, ja aion nauttia siitä täysin rinnoin kun yhä voin.

Minulla on kuun vaihteessa muutto Kuopioon. Siellä aion lähteä kokeilemaan sataman retkiluisteluradat, mikäli ne on tänä talvena tehty. Tämän talven suunnitelmiin kuuluu myös käydä retkiluistelemassa Linnansaaren kansallispuistossa, koska se ei viime vuonna nyrjähdyksen takia onnistunut.

Tässä kuvia sieltä jääreissulta, sekä kilometrin talsimiselta metsien poikki sinne jäille mennessä. Sattui ihanan aurinkoinen päivä tuolle reissulle!

Pärstäkuva minusta blogissa, wow.






Yksinäinen hiihtäjä uskaltautunut syvemmille vesille.


Kun ei voi hiihtää maastossa, niin hiihdetään jäällä.


2 kommenttia:

  1. On kyllä tosiaankin kiva, kun talvi tuli vihdoinkin! :) Sataman retkiluistelurata! Muistan kun vuos tai pari sitten ukon kanssa katseltiin sataman lähettyvillä, kun ihmiset luisteli järven jäällä semmosella radalla. Onkohan se ollu justiinsa se? :D Minä jäin tuota miettimään kun tässä pari päivää jo tehny mieli päästä luistelemaan. Ootko käyny siellä aikasemmin? Millanenkohan ja miten pitkä se on? Vois käydä itekin kokeilemassa sitä tässä joskus. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo just se! :D Kävin siellä joskus 2011-2012, sillon siellä oli 4,7 ja 12 km lenkit eli ei tarvinnu ihan ympyrää luistella. :) Ja sieltä sai kai vuokrattua luistimiaki. Kannattaa käyä kahtoo onko jo tehty, vois ollakki kun on niin paljo pakkasia ollu. :)

      Poista