perjantai 24. huhtikuuta 2015

Treenirutiinit ja tuloksia!

Heti alkuun voisinkin kertoa että läppärini on taas poissa käytöstä. :D Olen nyt varaläppärillä, joka on jostain kumman syystä taas toiminut jopa niin hyvin, että pääsen tähän kirjoituskohtaankin ilman ongelmia. Tällä kertaa kyseessä on rikki mennyt tuuletin. Ja älyluurihan on yhä huollossa.

Reeni on kulkenut tooosi hyvin! Sitä oli pakko tulla hehkuttamaan. Edistystä huomaan joka kerta, ja tämä treeniohjelma on selvästi minulle oikea. Minulla on siis käytössä olevinaan 2-jakoinen ohjelma (lihasryhmät jaettu kahteen päivään), mutta käytännössä se on 1,5-jakoinen - ohjelmassa on 4 päivää, joista kolmessa tulee jollain tapaa selkää tai rintaa, vatsoja oikeastaan kaikissa.

Avataanpas tätä hieman: Ohjelma on suunnattu pelastusalalle hakevan ensimmäiseksi ohjelmaksi, eli siinä totutellaan liikkeisiin ja tehdään pitkiä sarjoja. Koska pelastusopisto(je)n kuntotestissä testataan rinnan voimaa penkkipunnerruksella, selän voimaa leuanvedoilla, vatsoja istumaannousuilla ja jalkojen voimaa takakyykyillä, niin ohjelmakin perustuu näiden kokonaisvaltaisten perusliikkeiden harjoitteluun ja kehittämiseen. Ohjelma koostuu lähinnä näistä ja muistakin kokonaisvaltaisista liikkeistä, kuten suorin jaloin maastavedosta (SJMV). Sen lisäksi on avustavia liikkeitä, kuten hauiskääntöjä taljassa, koska hauis avustaa leuanvedoissa.

Minulla on tapana käydä 3 kertaa viikossa kuntosalilla. Tuo ohjelma on sellainen, ettei sitä oikeastaan edes voisi tehdä tyylillä 2 päivää ja lepo, sama toisen kerran. Koska samaa lihasryhmää ei voi reenata peräkkäisinä päivinä, lepoakin pitää olla välissä. En myöskään tee ohjelmaan kuuluvia vatsoja, vaan teen tällä hetkellä Tikiksen vatsalihashaastetta, josta tosin olen viikon jäljessä lepoviikon vuoksi. Niitä siis joka reenikerralla, ellen yhdistä crossfittiin. Tästä voisin myöhemmin kirjoittaa erillisen postauksen, miten tarkemmin yhdistelen kuntosalia crossfittiin.

Käyn kuntosalin lisäksi myös lenkillä, pyöräilemässä ja uimassa. Juoksu on nyt pannassa, koska vaikka nilkkani ei enää fysioterapeutin ohjeiden ansiosta kipuile, on se selvästi heikompi kuin oikea nilkka. En lähde rikkomaan sitä enää uudestaan. Juoksuttomuuden takia aerobista tulee nykyisin vähemmän, mutta kuitenkin noin joka toinen päivä.

Olen harkinnut siirtymistä tällaiseen treenikiertoon: 1. kuntosali, seuraavana päivänä aerobista (uinti/pyöräily/sauvakävely), 2. kuntosali, lepo. Sitten taas 3. kuntosali, aerobinen, 4. kuntosali, lepo, lepo. Sama homma alusta. Mutta en tiedä, onko se liian raskasta, vaikka tuleekin vain kolme päivää putkeen liikuntaa. Pitemmän päälle ehkä. Tällä tavalla treenikierto ei olisi riippuvainen viikonpäivistä, vaan kulkisi omaa tahtia. Joskus olisin lauantaina salilla, joskus en. Kierron mukaan.

Mutta siitä kehityksestä vielä. Olen kehittynyt tosi hassusti. Mulla on rinta tällä hetkellä vahvempi kuin jalat, vaikka eihän sen näin pitäisi mennä. Johtuu siitä nyrjähdyksestä. Nyt reenatessani olen edistynyt todella hyvin, ja olen vahvempi kuin ennen nyrjähdystä, joka puolelta kehoa. Mutta ehkä tuo suhde joskus korjaantuu.

Voisin laittaa tänne varsinaisia tuloksiani, niin jos jotakin kiinnostaa, pysyy sitten kärryillä miten edistyn ja milloin opistoon hakua voisi miettiä. Alla Pelastusopiston taulukko, vertailun vuoksi. Pyrin keskimmäiseen sarakkeeseen.

Penkkipunnerrus: Helmikuussa maksimi 32,5. Nyt arviolta 40 kg. Opistoon tarvittava maksimi arviolta 60-70 kg. (Testeissä tietty määrä toistoja minuutissa, ei maksimi.)
Leuanveto: Helmikuussa toiseksi paksuin (crossfit-)kuminauha, nyt ohuin kuminauha. So close!!
Takakyykky: Helmikuun alussa 2 toistoa 20 kg tangolla, nyt 4 x 15 toistoa. Kohta pääsen jo lisäilemään painoja.
Istumaannousu: Minuutissa 28 huhtikuun alussa.



En siis tosiaankaan ole heti Opistoon hakemassa, kuntotaso ei ole lähelläkään vaadittua. Mutta edistys on niin upeaa, että varmasti tulee vuoden sisään olemaan.

..ellei sitten mulle tule niitä yllättäviä asioita, joiden vuoksi en pääse reenaamaan. Joita mulle nyt sattuu tulemaan kokoajan. Terveisiä parin viikon treenirintamalta: hermopinne ja etuolkapääkivut ovat uusiutuneet. Tällä hetkellä vielä tarpeeksi hallinnassa tosin, näillä mennään.

Mutta se Opistoon haku. Olen kai maininnut ennenkin, että haen vuoden päästä. Mutta olen lyönyt sen lukkoon: Tähtään kevään 2016 hakuun. Olen varma, että vielä ennen kesää saan leuanvetoja ilman apukeinoja. Eiköhän niitä siis vuoden päästä tarvittava määrä tule. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti